ועדת זכאות ואפיון הפועלת מתוקף חוק החינוך המיוחד היא צומת משמעותי של חשיבה, דיון מקצועי וקבלת החלטות באשר לתפקוד התלמיד, לצרכיו ולמענים הנדרשים לו. הדיון בוועדה מושתת על הקשבה לתלמיד ולהוריו, וכן לצוותי החינוך והטיפול המכירים אותו, תוך שיח משותף לבחינה של נקודות המבט השונות העולות בדיון.
תכלית הדיונים המתקיימים בוועדות אלו היא לקבל החלטות חינוכיות מיטביות ומשמעותיות בעניינם של תלמידים עם מוגבלויות. דיונים אלה מושתתים על שיח מקצועי ומכבד, הדוגל בשיתוף ההורים והתלמיד ומאפשר להם להשמיע את עמדתם ולהציג את רצונם ואת תפיסתם לגבי המענה ההולם את צורכי התלמיד. יישום התיקון לחוק מתקיים לצד מהלך מערכתי, המקדם הכלה והשתלבות של תלמידים שיש להם מגוון צרכים, תוך יצירת התאמות של המסגרת החינוכית לצורכיהם, כדי שיוכלו לממש את זכותם לחינוך, לשוויון ולשילוב.
ועדת זכאות ואפיון קובעת את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים.
הזכאות, אם נקבעה, תקפה למשך שלוש שנים או עד לקיומה של ועדה חדשה בפרק זמן קצר משלוש שנים.